Onze zorgverleners in de Basis-GGZ zijn BIG-geregistreerde GZ-psychologen. Ook leiden wij regelmatig psychologen op tot GZ-psycholoog. Deze psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog werken ook een aantal uur in de Basis-GGZ, onder supervisie van een GZ-psycholoog.
Wij houden ons aan de vanuit de wet gestelde regels en verplichtingen en werken volgens de NIP-richtlijnen en zorgstandaarden.
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. In dit kwaliteitsstatuut kunt u meer informatie vinden over onze geboden zorg. De inhoud hiervan vindt u hier.
Bovendien draagt de Basis-GGZ van Carintreggeland sinds enkele jaren het keurmerk Basis-GGZ. Het keurmerk is een eenduidig kenmerk voor kwaliteit in de Basis-GGZ. Zorgaanbieders van Basis-GGZ laten met het keurmerk zien dat ze zich extra inspannen voor de juiste zorg op het juiste moment. Ze leggen de lat hoger dan wat wettelijk vereist wordt, onder meer als het gaat om cliëntgerichtheid, transparantie, implementatie van innovaties, continu verbeteren en de inzet voor de ontwikkeling van de Basis-GGZ landelijk. Meer informatie over dit kwaliteitskeurmerk is te vinden op https://kibg.nl/inzicht-geven/keurmerk-bggz.
Voor het jaar 2019/2020 hebben we een onderscheiding gekregen van de Stichting Kwaliteit in Basis-GGZ middels het ‘Gouden Randje’. Dit houdt onder meer in dat we bovengemiddeld positief gewaardeerd worden door onze cliënten. Meer informatie hierover is te vinden op https://kibg.nl/inspireren/het-gouden-randje.
Ook in 2020 hebben wij het keurmerk ontvangen.
Wij meten het effect van onze behandelingen middels het Routine Outcome Monitoring (ROM) systeem. U krijgt na uw aanmelding een vragenlijst opgestuurd. Wij bespreken de resultaten van deze lijst met u tijdens het eerste gesprek. Tijdens en na afloop van de behandeling wordt u deze lijst nogmaals aangeboden zodat wij het effect van de behandeling in de gaten kunnen houden en de behandeling daarop nog kunnen aanpassen. Ook ontvangt u aan het eind van de behandeling een vragenlijst waarin u uw klantervaringen, klanttevredenheid en effectiviteit van de behandeling aan kan geven.
De Basis-GGZ van Carintreggeland is door cliënten gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van 8,7. Dit is gemeten middels de CQ-index, een vragenlijst over cliëntttevredenheid, op basis van 76 deelnemers in 2019.
De gemiddelde resultaten (schaalscores en een rapportcijfer) van deze vragenlijst kunnen we vergelijken met die van andere aanbieders. Dat geeft ons veel waardevolle nformatie om onze processen te verbeteren.
Bejegening. Op een schaal van 0 tot 5 werd gevraagd hoe tevreden men was over de bejegening door de behandelaar (bijvoorbeeld of u serieus genomen werd door de behandelaar). Op het gebied van bejeging werden we gewaardeerd met een gemiddelde score van 4,85.
Samen beslissen: op een schaal van 0 tot 5 werd gevraagd in hoeverre de cliënt betrokken werd bij keuzes over de behandeling. Op het gebied van Samen beslissen ontvingen we een gemiddelde score van 4,28.
Uitvoering behandeling: op een schaal van 0 tot 5 werd gevraagd in hoeverre de cliënt tevreden was over de uitvoering van de behandeling (bijvoorbeeld of de behandeling naar uw wens is uitgevoerd en of u de keuze had om naasten te betrekken bij de behandeling). Op deze schaal kregen we van onze cliënten een gemiddelde score van 4,27.
We zijn blij met de waardering van onze cliënten maar we blijven vanzelfsprekend alert op verbeterpunten naar aanleiding van evaluaties van cliënten. Zo zijn we bijvoorbeeld meer aandacht gaan besteden aan het noemen van patiëntenverenigingen en lotgenotencontact in de omgeving indien daar behoefte aan is. Ook zijn we meer aandacht gaan besteden aan het betrekken van naasten bij de behandeling.
Hier vindt u de resultaten van de metingen per vraag.