Persoonsgerichte zorg en ondersteuning

Ieder mens is uniek en waardevol. Vanuit die overtuiging bieden wij (gezondheids)zorg, wonen en welzijn op maat. Met oprechte aandacht en oog voor wie u bent. Want een Waardevol Leven ziet er voor iedereen anders uit.

Cliëntdossier

Alle cliënten

en hun vertegenwoordigers hebben inzicht in het cliëntdossier.

Scholingen

Alle teams

van afdelingen waar mensen met dementie wonen zijn geschoold in de 9-stappen methode.

Coaching & reflectie

Middelen W&T

worden naar behoefte besteed aan coaching en reflectie op de werkvloer.

Waardevol Leven

Wat betekent een Waardevol Leven voor u? Dat vroegen we in 2017 een aantal cliënten en medewerkers.

Mooie verhalen die duidelijk maken dat een Waardevol Leven er voor iedereen anders uitziet. En dat dat, zoals de heer Timmers uitlegt, per levensfase kan veranderen. We gaan op zoek naar het verhaal van de cliënt, omdat dat bijdraagt aan een Waardevol Leven. Dat we daar in de praktijk ook in slagen blijkt onder andere uit onze bijdrage aan het witboek 'Trots op de Ouderenzorg' van het Nationaal Ouderenfonds.

Hoe we dit doen

  • Wij werken graag samen met onze cliënten en hun mantelzorgers / familieleden.
  • De kleinschaligheid van onze woningen zorgt er voor dat wij de cliënten en hun naasten goed kunnen leren kennen.
  • Wij hebben aandacht voor de levensgeschiedenis en levensvragen van de cliënt. Omdat ook je verleden maakt wie je bent.
  • Bij specifieke levensvragen bieden geestelijk verzorgers ondersteuning.
  • Wij schenken aandacht aan het feit dat wij beargumenteerd en in het voordeel van onze cliënten af mogen wijken van richtlijnen en protocollen. Om zo écht persoonsgerichte zorg en ondersteuning te bieden. Indien wij afwijken van richtlijnen en protocollen leggen wij dit uiteraard zorgvuldig vast in het dossier van de cliënt.
  • Voor iedere cliënt(vertegenwoordiger) is één zorgmedewerker van tenminste niveau 3 het eerste aanspreekpunt. Deze medewerker is verantwoordelijk voor het dossier en draagt zorg voor het opstellen van het zorgleefplan en het vastleggen van de minimaal benodigde gegevens binnen 24 uur na opname.
  • Om iedereen te ondersteunen in het vergroten van de eigen regie van de cliënt en de mantelzorger zetten wij een deel van onze extra middelen uit het programma Waardigheid & Trots in op teamreflectie en coaching op de werkvloer.
  • De cliënt of diens vertegenwoordiger heeft via het cliëntportaal inzage in ons elektronisch cliëntdossier.

Onze resultaten:

Het aantal mensen met dementie neemt toe. Ook blijven deze mensen steeds langer thuis wonen. Met als gevolg dat wanneer zij bij ons komen wonen, wij de cliënt leren kennen in een gevorderd stadium van dementie. Het wennen aan een nieuw thuis is voor hen lastig. En voor ons is het moeilijk om goed in te kunnen schatten wat de wensen van de cliënt zijn. We komen hiermee steeds vaker complexe zorgvragen tegen.

Om collega’s te faciliteren in het vinden van een juiste weg bij complexe zorgvragen richt Carintreggeland een Expertiseteam Dementie op. Het Expertiseteam Dementie heeft een multidisciplinair karakter en bestaat uit een casemanager dementie, verschillende behandelaren, een geestelijk verzorger, een medewerker van het Leerhuis en verschillende zorgmedewerkers intra- en extramuraal. De bedoeling is dat het Expertiseteam Dementie (nieuwe) kennis vergaart en deelt. Met elkaar en met andere behandelaren en zorgteams. Het Expertiseteam Dementie fungeert als vraagbaak voor collega’s en kan bij complexe zorgvragen worden ingeschakeld voor observatie en advies.

Probleemgedrag bij bewoners neemt toe. Van onze medewerkers verwachten we dat zij hun beroepshouding aanpassen en creatieve oplossingen bedenken. Dit vraagt om deskundigheidsbevordering en zelfreflectie. Beeldcoaching biedt de mogelijkheid om stil te staan bij het eigen handelen en dit bespreekbaar te maken. Medewerkers leren veel over zichzelf, over welk effect hun houding en gedrag heeft op het gedrag van de cliënt. Wat niet in woorden te vatten is, wordt zichtbaar gemaakt.

In 2018 zijn twee medewerkers gestart als beeldcoach. In 2019 wordt één beeldcoach opgeleid als opleider, zodat de methodiek kan worden overgedragen aan meer collega’s binnen Carintreggeland. Deze opleider zal in 2019 in eerste instantie een aantal psychologen scholen als beeldcoach.

In 2017 hebben we een deel van de extra middelen van Waardigheid & Trots besteed aan coaching en reflectie van onze medewerkers. Per locatie/team is geïnventariseerd wat de leerbehoeftes zijn. De bestedingen van de extra middelen zijn daarop aangepast. Dit leverde mooie resultaten op. Zo is er meer kennis opgedaan over organisatie van kleine activiteiten in de huiskamers, zijn er kennissessies over palliatieve zorg en dementiezorg gevolgd, zijn medewerkers geïnstrueerd in het gebruik van de Braintrainerplus en de Tovertafel en hebben medewerkers genoten en geleerd van muziektheater Dag Mama.

Dementie is een complexe ziekte. Samen met de steeds hoger wordende zorgzwaarte maakt dit dat het niet altijd eenvoudig is te ontdekken wat voor deze cliënten het leven waardevol maakt. Wij hebben in 2017 teams van psychogeriatrische (PG) afdelingen ‘on the job’ gecoacht volgens het scholingsplan ‘naar een optimale dementiezorg’. In samenwerking met het Leerhuis en de vakgroep psychologie van Carintreggeland werd een scholing op maat aangeboden.

De toenemende zorgzwaarte zorgt voor een stijging in het aantal meldingen van agressie van cliënten. In 2016 en 2017 zijn alle teams van PG afdelingen getraind in de 9-stappenmethode van onder meer Verenso, het NIP, het CCE en Zorg voor Beter. Met deze methode wordt het gedrag van cliënten geanalyseerd en worden adequate acties uitgezet. We hebben onderzocht wat de oorzaak is van de stijging van het aantal agressie meldingen. Dit heeft geleid tot:

  • aanpassing van het opnamebeleid
  • continuering van de scholing ‘naar een optimale dementiezorg’
  • afspraken met de vakgroep psychologie over preventie acties om de ervaren werkdruk in de teams te verlagen.

We hebben naar aanleiding hiervan geconstateerd dat er behoefte is aan een visie op specifiek onze dementiezorg. Deze visie wordt in 2018 nader uitgewerkt.

We sluiten aan bij de belevingswereld van onze cliënten. Bieden hen een Waardevol Leven. Dat betekent dat we keuzes maken om zaken wel of niet of anders te doen. Wat beter kan, is dat we die keuzes ook bewust vastleggen in het dossier van de cliënt. Dit bleek uit onder andere de resultaten van inspectiebezoeken, onderzoeken naar calamiteiten en interne audits. Dat moet beter! Daarom zijn in 2017 aandachtsvelders MyCaRe benoemd. Zij hebben binnen het team of de locatie de rol gekregen om de kwaliteit van de dossiers te verhogen. Ook zijn teams gecoacht en hebben we intensief geaudit op dit onderwerp.