Beeldzorg als aanvulling op de zorg

Door het Coronavirus wordt er naast wijkverpleging thuis ook zorg op afstand gegeven door middel van beeldzorg. Een 69-jarige cliënt vertelt ons haar ervaringen.

“Ik ontvang zes dagen per week zorg bij het aantrekken van de steunkousen en wordt twee keer per week geholpen met douchen. Daarnaast ga ik zes dagdelen per week naar de dagvoorziening. Dit is in verband met het coronavirus niet mogelijk omdat de dagvoorzieningen gesloten zijn. Hierdoor ben ik meer thuis waardoor er meer zorg op mijn man neerkomt.

Beeldzorg als aanvulling op de zorg

Sinds kort ontvang ik als aanvulling op de zorg een stukje zorg via de iPad. Elke werkdag rond 12.00 uur word ik via beeldzorg gebeld om mij eraan te herinneren dat ik ga eten en mijn medicatie neem. Ook praten we dan over hoe het gaat. Ik vind beeldzorg persoonlijker dan een telefoontje omdat je ook ziet met wie je spreekt. Ik kan laten zien wat ik bedoel als ik vragen heb of iets duidelijk wil maken. Dat is erg fijn.

Ik vond het wel spannend of ik met een IPad zou kunnen omgaan. Ik ben niet opgegroeid met die technologieën. In de praktijk valt het me erg mee. De verpleging heeft ons geholpen met het invullen van het wachtwoord en vanaf dat moment kunnen mijn man en ik door een paar drukken op het scherm bellen met de mensen die in de contactpersonenlijst staan.
Zodra we Mobilea (= beeldzorgprogramma) openen begint het scherm al met de lijst van mensen die wie we het laatst hebben gebeld. Ik gebruik het programma alleen voor de wijkverpleging en de mensen van de dagvoorziening. Deze contacten heb ik in een overzicht op het beeld staan.

Beeldzorg helpt mij maar ontlast ook mijn man. Wij zijn blij met deze oplossing. Ook al ga ik natuurlijk liever naar de dagvoorziening.”

Vragen?
Heeft u vragen over het gebruik van beeldzorg of wilt u meer weten? Neem gerust contact met ons op. Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar op 088 367 97 00.